Collectieve inkoop verduurzamingsmaatregelen Gouda
Wij zijn er voor alle Goudse wijken en buurten!
Wij bieden u onze kennis en ervaring aan op het gebied van
- deskundige inkoop van verduurzamingsmaatregelen voor woningen: niet alleen voor de warmtetransitie maar ook voor vergroening en klimaatadaptatie;
- organisatie en communicatie met buurtbewoners.
Wij komen graag in contact met bewoners die voor hun wijk of buurt een voortrekkersrol vervullen of willen gaan vervullen.
Wij zijn te bereiken via inkoop@energiecooperatiegouda.nl.
Graag tot binnenkort!
Lex
Gerard
Rien
Toelichting
We werken samen met (groepen) huiseigenaren om duurzame keuzes te maken en bij te dragen aan een duurzaam Gouda.
Wij ondersteunen wijkinitiatieven en (individuele) eigenaren met collectieve aanpak in inkoop, organisatie en communicatie.
Wij hebben in de afgelopen jaren ervaringen opgedaan met collectieve buurtinkoopprocessen in de Slagenbuurt (2022), Kort Haarlem (2023) en de Ajourwijk (2024). Met geïnteresseerde buurtbewoners doorlopen we diverse stappen. Zie onderaan dit bericht.
De werkgroep bestaat uit leden van de Energiecoöperatie die goed onderlegd zijn met groene en technische kennis van bouwkundige zaken en verstand hebben van inkoopmethoden, organisatie en communicatie, handel en systematische benadering van leveranciers. Binnen de werkgroep worden kaders gesteld waarbinnen de leden opereren. Als groep werken we samen met de Gemeente Gouda, Energiekaravaan Gouda en initiatiefnemers van wijken met duurzame doelstellingen. Zo nodig worden externe adviseurs en administratiekantoren ingehuurd.
Heb je zin om ons team te versterken? Je bent van harte welkom, want we kunnen altijd hulp gebruiken.
Gewenst resultaat
Met geïnteresseerde buurtbewoners doorlopen we de volgende stappen:
1. Benadering van mogelijke voortrekkers uit de buurt;
2. Gesprekken voeren om collectieve aanpak te enthousiasmeren;
3. Menukaart samenstellen;
4. Brochure maken;
5. Digitaal enquêteformulier maken;
6. Bewonersbijeenkomsten organiseren;
7. WhatsApp-groepen maken voor elke maatregel;
8. Per maatregel maatgerichte enquête opstellen;
9. Eén of twee leveranciers uitnodigen voor maatoffertes per woning;
10. Bijsturen van prijs en kwaliteit;
11. Advies aan bewoner.
12. Eigenaar geeft opdracht aan leverancier;
13. Bouwbegeleiding en oplevering;
14. Aftersales, controle aan het einde van de garantieperiode,
15. Evaluatie van het hele proces.
Uiteraard bespreken we de gewenste rolverdeling (wie doet wat?).